22:11

Vissa dagar blir jag påmind om hur pass naturvetenskapligt skadad jag är.
Frida ska redovisa och diskutera kring en utrikesnyhet under en kommande samhällslektion.
Vid middagsbordet kommer hon och pappa överens om att
Nobelpriset, det, "det är rätt så aktuellt".
"Nåväl. Det lär hon hitta en hel del information om på DN's hemsida".
Tänkte jag.
Men nej, istället så pumpar hon pappa på information
mellan tuggorna av rostade rotfrukter och lättmjölk.
Vår pappa som tror att han vet, kanske inte allt om allt, men mycket om mycket,
och som dessutom den senaste veckan har erkänt att han börjar bli glömsk
(inte senil. Definitivt inte senil) vid 43 års ålder.
"Nåväl. Hon kommer säkert kolla DN's hemsida senare.
Eller åtminstone Googla Nobelpriset, Svenska Akademien eller Barack Obama".
För en stund sedan ropar hon ut pappa till köket för att redogöra informationen hon skrapat fram.
I tre minuter sitter hon och upprepar precis det som han för någon timme sen lärde(?) henne.
Så jag ingriper, lägger mig i, och ställer frågan: "Vart har du hittat din info?".
Svar (fräser): "Har jag bett om din hjälp? Du är inte min mamma".
Jag tänker: "Nåväl. Gullunge. En dag lär du dig också att vara källkritisk".

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag brukar på fullaste allvar fråga min (ja, jag äger henne nu) sjuåring om statistiken hon baserar sina uttalanden på. Hon kommer vara så fin när mitt år här är över.

2009-10-14 @ 23:10:38
URL: http://annalindenbostrom.blogspot.com
Postat av: Hanna

Sv: Ja! De ska lära sig i den riktigt ringa åldern. Punkt.

2009-10-15 @ 21:29:46
URL: http://alivebutnotamused.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0